Smart Escooter
De Duitse autofabrikant Mercedes Benz is op weg naar elektrificatie van zijn voertuigen. Om de markt van honderden miljoenen scooters in Europa aan te boren die op korte termijn elektrificatie vereisen, hebben zij een hoogwaardige elektrische slimme scooter ontwikkeld die zal worden verkocht door haar dochterautomerk Smart.
De Smart Escooter vertaalt de kenmerkende voordelen van de baanbrekende Smart fortwo elektrische aandrijving naar een tweewieler: compacte afmetingen, wendbaarheid, hoge veiligheidsnormen en het rijplezier dat typisch is voor het Smart-merk, niet in de laatste plaats ondersteund door een krachtige 4kW (~150nm) efficiรซnte en lokaal emissievrije elektromotor.
Smartphone dashboard
In plaats van een regulier dashboard biedt de Smart Escooter een smartphone-houder in combinatie met een Smart Drive Kit-app die veelzijdige functies heeft zoals een snelheidsmeter of bereik-indicator.
Voordat de elektrische scooter wordt gestart, moet de rijder de smartphone in een speciaal ontworpen bevestiging in het midden van het stuur plaatsen. Dit ontgrendelt de immobiliser en diefstalbeveiliging, waardoor de elektrische scooter kan worden gestart.
De Smart Drive Kit-app stelt de rijder in staat om online services te gebruiken tijdens stops onderweg. Tijdens de rit fungeert de smartphone als snelheidsmeter van de scooter. Ook toont hij het bereik en accuniveau en werkt hij als navigatiesysteem. "GPS-tracking" maakt het mogelijk om de positie van de scooter op afstand te volgen, zodat het mogelijk is om te zien waar hij geparkeerd staat.
Het stuur voorziet in verwarming voor comfort in de winter.
De ondersteunende chassisstructuur van de elektrische scooter is bewust gemodelleerd naar de tridion-veiligheidscel van de Smart Fortwo e-car. Het aluminium frame is bekleed met volledig verwisselbare kunststof carrosseriedelen. Dit is nog een duidelijke parallel met de succesvolle tweezitter. Een andere speciale eigenschap van de Smart Escooter zijn de lange, uitgebreide en doorschijnende elementen aan de randen van de voetbescherming (voorpaneel). Deze verlichte zijmarkeringen verbeteren de zichtbaarheid van opzij en dienen ook als opvallende richtingaanwijzers.
De Smart Escooter garandeert een onderscheidende impact op het gebied van "zien en gezien worden" door middel van de nieuwste LED-technologie.
Snelle acceleratie
Naast milieuvriendelijkheid richt de Smart Escooter zich op rijplezier: hij wordt aangedreven door een schijfvormige wielnaafmotor in het achterwiel, die ondanks zijn compacte formaat een krachtige 4 kW levert. De borstelloze gelijkstroom wielnaaf-aandrijving brengt zijn vermogen rechtstreeks over op het achterwiel en is schoon en onderhoudsvrij. Een ander voordeel: omdat de motor geen ruimte inneemt in het chassis, is er meer bergruimte beschikbaar.
Omdat het volledige koppel direct beschikbaar is, biedt de scooter uitzonderlijk snelle acceleratie. Bij verkeerslichten kan de Smart Escooter gemakkelijk de meeste auto's voorblijven.
100 km bereik
De Smart Escooter heeft een topsnelheid van 45 km/u. De scooter bevat een 80 Ah lithium-accupakket dat een rijbereik biedt van 100 km. De e-scooter kan worden opgeladen aan elk standaard huishoudelijk stopcontact binnen drie uur. De laadaansluiting is opgeborgen aan de voorkant van de scooter onder een opklapbaar Smart-embleem, terwijl de oplader zelf is geรฏntegreerd in de scooter.
Zonnepanelen
De hoge energie-efficiรซntie van de Smart Escooter wordt verder verbeterd door zonnecellen aan de voorkant. De zonnecollectoren laden de scooter op wanneer deze geparkeerd staat en tijdens het rijden in de zon, waardoor het rijbereik kan worden vergroot en de accugezondheid beter kan worden behouden.
Regeneratieve remtechnologie
De Smart Escooter beschikt over een geavanceerd antiblokkeringssysteem (ABS). Om de scooter veilig af te remmen, volstaat รฉรฉn aanraking om zowel het voor- als achterwiel tegelijkertijd te vertragen. Wanneer de hydraulische schijfrem aan de voorzijde wordt geactiveerd, schakelt het antiblokkeringssysteem (ABS) in om een maximaal remeffect te garanderen, zelfs tijdens noodstops. Het achterwiel wordt parallel aan het voorwiel afgeremd, echter niet mechanisch maar elektrisch.
Deze taak wordt uitgevoerd door de wielnaafmotor in het achterwiel, die normaal gesproken de scooter vooruit stuwt. Wanneer de remmen worden geactiveerd, wordt het werkingsprincipe omgekeerd: de motor wordt een generator waarvan de weerstand het vereiste remeffect levert. De vrijgekomen remenergie wordt omgezet in elektrische energie en opgeslagen in de lithium-ionaccu van de scooter.